Česká republika podle něho vysokorychlostní trati nezbytně potřebuje, pokud má držet krok se světem. „Pokud má železnice převést víc dopravy ze silnic, tak tohle je nezbytné,“ řekl ministr dopravy.
Podle Jindřicha Holuba, starosty obce Pohleď na Havlíčkobrodsku, jsou obavy z výstavby a provoz VRT obdobné těm, které měli lidé, když se začala železnice budovat v 19. století. VRT by měla jeho obec míjet jižně a v hlubokém zářezu, který zamezí šíření hluku. „Snad to bude stačit, když tam má jezdit jeden vlak každé čtyři minuty,“ řekl starosta Holub.
„V roce 2025 bychom chtěli mít připravenou plnohodnotnou dokumentaci pro stanoviska vlivu na životní prostředí. Jsme připraveni poté zahájit majetkoprávní vztahy vůči této stavbě,“ řekl ředitel stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic.
Na Vysočině nyní geodeti mapují území VRT, zaměřují konkrétní objekty. Jejich práce má skončit na konci roku. „Letos bychom ještě chtěli zadat geologické průzkumy. Příští rok bychom byli rádi, kdybychom zahájili práce na projektové dokumentaci,“ řekl ředitel SŽ.
Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby. Podle loňských odhadů vyjdou investice na obě připravované rychlodráhy na více než 400 miliard korun.